måndag 6 februari 2012

Fina möten

Assalamu aleikom wa rahmatullah wa barakatuhu!

Skulle vilja dela med mig av ett fint möte jag hade med en kvinna i ett "abdesthane" (=tvagningsrum) häromkvällen. Det var väldigt kort men något jag kommer att minnas länge då känslan av gemenskap var väldigt stark. När hon skulle tvätta sina fötter blev hon stående tittandes på sina fötter och sa på turkiska: Ah! Tvagning för kvinnor är mycket svårt ibland! Och det var ju det jag också upplevt som jag även skrev i ett inlägg för någon vecka sedan. Hon hade strumpbyxor och kjol så det blir ju rätt bökigt. Och även denna gång fanns det inget papper. Så började vår korta konversation och jag försökte förklara att jag tyckte det var svårt med hijaben, att den ska tas av vid varje tvagning då man ska stryka vatten över huvudet. Så berättade jag att jag var ny muslim sedan i somras och det tas alltid emot med en sådan värme. Människors ansikten lyser upp och de gratulerar en genast. Sedan sa hon: När man öppnar händerna i åkallan till Allah accepterar han bönen och ger svar och det är en underbar känsla!
Jag nickade instämmande och hade velat säga så mycket mer men språket begränsade mig. Sedan satte vi oss bredvid varandra och började tvätta våra fötter.

Sedan gick jag för att be och efter bönen vänder sig en annan kvinna till mig och önskar mig något jag inte förstår. Fick sedan reda på av Hasan att efter bönen önskar man varandra att Allah ska acceptera ens bön. Det är en sådan fin gest. Samma sak hände idag när jag skulle ta på mig skorna utanför moskén. En äldre man med ett glatt ansikte tar ögonkontakt med mig och önskar att min bön ska bli emottagen av Gud. Det är sådana små vänliga saker som gör att man vill le hela dagen. Nu ska jag verkligen börja gå till moskén oftare, för det skänker en otrolig inre harmoni att bara sitta där och insupa atmosfären och samtidigt läsa Koranen eller någon bok av Said Nursi. Och en fantastisk känsla av gemenskap.

Salam.

2 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth. Jag blir så facinerad av allt du skriver, detta trots att jag är ateist. Du verkar ha funnit din plats i Istanbul och det glädjer mig att du mår bra igen :) Turkiet är ett underbart land! Många kramar och lycka till! Jennie (100 Yil "sambon")

    SvaraRadera
  2. Hej Jennie! Tack för din positiva kommentar! Vad glad jag blir att höra ifrån dig och att du tycker om bloggen så mycket. Det är sådant som gör att man vill fortsätta skriva. Ja, mycket har förändrats sedan Ankara som tur är. :) Hoppas att du också mår bra, och om du planerar en Istanbul-tripp i framtiden, tveka inte på att höra av dig. Kramar!

    SvaraRadera