söndag 29 januari 2012

Krångligt med Wudu som kvinna i Istanbul

Assalamu aleikom wa rahmatullah!

Okej, det här med att vara kvinna och be helt spontant i moské i Turkiet kan ibland te sig väldigt omständigt. Det är nämligen inte helt självklart att det finns ett enskilt ställe för kvinnor att göra Wudu (den rituella tvagningen inför bön) på. I Sverige har jag faktiskt bara bett vid två tillfällen i moské och det var i Göteborgs Nya moské och Stockholms Stora moské. Att ha Nya moskén i Göteborg som referens gör ju att allt annat känns bökigt i motsvarighet till den fantastiska komfort man möter där. En egen våning bara för kvinnor och varmt och rent överallt. Jag tror den var en vecka gammal när jag för första gången besökte den. Här är allt som sagt väldigt annorlunda. Det gäller att man planerat att be ute innan man går ut så att man kan göra Wudu hemma har jag kommit fram till. Senast jag bad i en moské i Aksaray blev jag först paralyserad och bara stod och tittade. Jag tänkte: frågan är om jag inte är renare om jag låter bli tvagningen på det här stället? Men det är ju helt uteslutet så det var bara en tanke på en millisekund. Istället blev det väldigt komiskt istället. Då det inte fanns något papper äntrade jag moskén med våta fötter, drypande skjortärmar och hijaben på sned och kände mig bara bedrövlig. Men Hasan skrattade och lugnade mig och sa att det är intentionen som räknas och att jag inte behövde vara orolig.

Nu börjar det närma sig flytt Inshallah! Jag är så tacksam över hur Hasan och hans vänner vill hjälpa mig med det här. Må Allah belöna dem! Det rings hit och dit och planer måste göras, referenser skaffas fram mm mm mm. Från min sida ser jag ju det här boendet som en stor källa till kunskap där jag ska få ta del av Islams seder och bruk, lära mig recitera Koranen etc. Men såklart, från deras sida undrar ju de vem jag är som vill komma och bo med dem bara sådär. Så det är mycket som behöver ordnas innan flytten kan ske. Men bollen är i rullning och jag har gott hopp om att det kan bli ett möte inom kort. Känns också tryggt att allt går så noggrant till såklart.

Återkommer när nya tankar faller på!

Salam.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar